Konsep Integrasi Ilmu Naqli dan Aqli dan Perbandingannya dengan Islamisasi

The Concept of Integration of Naqli and Aqli Knowledge and Its Comparison with Islamization


Total Views: 865 | Total Downloads: 3752

Authors

  • Mahyuddin Hashim Universiti Sains Islam Malaysia
  • Adnan Mohamed Yusof Universiti Sains Islam Malaysia
  • Nurul Asiah Fasehah Muhammad Universiti Sains Islam Malaysia
  • Noornajihan Ja’afar Universiti Sains Islam Malaysia
  • Norakyairee Mohd. Raus Universiti Sains Islam Malaysia

DOI:

https://doi.org/10.33102/jqss.vol0no0.22

Keywords:

Integrasi, Ilmu Naqli, Ilmu Alqli, Pendidikan

Abstract

Civilizations built in this modern day is based on the separation between the Naqli knowledge and Aqli knowledge. It is a result from Western influence which isolates the Naqli knowledge from being a reference and as a guidance in worldly life based on reasons. The implications of this isolation lead to various social problems and crimes. In addressing this issue, the integration of Naqli and Aqli knowledge (iNaQ) and Islamization concepts were introduced in national education system. Hence, this study applies a qualitative approach by means of document analysis method. The findings of this study have achieved a higher form of understanding about the concept of iNaQ and its difference from Islamization. It is expected to develop a well-balanced human resource in national education system and generates values for the nation, ummah and mankind.

Abstrak

Peradaban  dan  tamadun  yang  dibina  pada  zaman  moden  ini  adalah  berasaskan  kepada  pengasingan  antara ilmu  Naqli  dan  Aqli.  Ia  adalah kesan  daripada  pengaruh  Barat  yang  memencilkan  ilmu  Naqli  daripada menjadi rujukan dan panduan dalam kehidupan duniawi yang berasaskan akal. Implikasi kepada pengasingan ini  membawa  kepada  pelbagai  gejala  sosial  dan  jenayah. Dalam  menangani  isu  ini,  konsepintegrasi  ilmu Naqli  dan  Aqli  (iNaQ)  dan  Islamisasi  diperkenalkan  dalam  sistem  pendidikan  negara. Justeru,  kajian  ini adalah untuk menerangkankonsep iNaQ dan perbandingannya dengan Islamisasi. Kajian ini mengguna pakai pendekatan  kualitatif  iaitu  melaluikaedah  analisis  dokumen.  Dapatan  kajian  ini  telah  menghasilkankefahaman tentang konsep iNaQ dan perbezaannya dengan Islamisasi. Ia diharapkan dapat membangunkan sumber  manusia  yang  seimbangdalam  sistem  pendidikan  negaradan  menghasilkan  nilai  kepada  negara, ummah dan manusia sejagat.

References

A.I. Sholihin. 2013.Buku Pintar Ekonomi Syariah. Indonesia: Gramedia Pustaka Utama.

A.Y. Al-Hasan. 2006. Transfer of Islamic Science to the West. Manchester: FSTC Limited.

Al-Attas, Mohd Naquib. 2000. Mudakhalat falsafiyyah fi al-Islam wa al-a’lmaniyyah. Kuala Lumpur: International Institute of Islamic Thought and Civilization. Penterjemah: Muhammad at-Tohir al-Misawi

Al-Ghazali, Abu Hamid. 2014. Ihya’ ‘Ulum al-Din. Beirut: Dar al-Ma‘rifah.

Al-Qaradhawi, Yusuf. 1992. Al-Islam wal Ilmaniyyah; wajhan liwajhin. Beirut: Muassasah Risalah.An-Nadawi,

Abul Hasan. 1965. Maza khasiral al-‘aalam bi inhitotil muslimin. Beirut: Darul Kutub al-‘Arabi.

Baynes, T.S., ed. 1878."Roger Bacon",Encyclopædia Britannica,3(9th ed.), New York: Charles Scribner's Sons.

Center for Islamisation (CENTRIS). 2013. IIUM Policies & Guidelines on Islamisation, Kuala Lumpur.

Dewan Bahasa dan Pustaka. 2005.Kamus Dewan edisi ke-4, Kuala Lumpur.

Fauzi N.M. 2016. Descartes dan Kerasionalan Kewujudan di dalam “A Discourse On The Method”. Jurnal Peradaban,Jil. 9, 73-82

Gustave Le Bon. 2013.La Civilisation des Arabes, Kaherah: Muassasah Hindawi litta'lim wa at-thaqafah. Diterjemah oleh: Adil Za'iter dengan tajuk: Hadharatul Arab.

J.W. Draper. 1875. History of the conflict between religion and science. New York:D. Appleton and company.

Naomi & Erik. 2014. The Collapse of Western Civilization:A Viewfrom the Future, New York: Columbia University Press.

N.A. Fasehah. 2015. Pengaruh tahap kepercayaan epistemologi Islam dan tahap konsep kendiri terhadap tahap amalan pengajaran guru pendidikan Islam. Tesis Ph.D. Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia.

Mahyuddin et al., 2018. Konsep Integrasi Ilmu Naqli dan Aqli dalam Pembinaan Peradaban Islam. Kertas kerja prosiding yang dibentangkan di Seminar Serantau Peradaban Islam, UKM

Stanley Lane Poole (2012) The Story of The Moors in Spain, Kaherah, Kalimat Arabiyyah littarjamah wan Nasyr.Diterjemah oleh: Ali al-Jarim Bek dengan tajuk: Qissatul arab fi Isbania.

Tang, C.F &Sezali. 2015. Penentu Makroekonomi Kadar Jenayah di Malaysia. Jurnal Ekonomi Malaysia49(2): 53 –6

Thompson,A.R. 2002. Qualitative Research Methods in Mental Health and Psychotherapy: A Guide for Students andPractitioners.United Kingdom: Wiley

Ulwan,Abdullah Naseh (t.t), Ma’alim al-Hadhoroh fil Islam wa atharuha fi an-Nahdhah al-Urubbiyyah, Kaherah: Darus Salam.

Universiti Sains Islam Malaysia. 2017. Merintis Kampus Barakah,Bandar Baru Nilai: Pusat Perancangan Korporat dan Pengurusan Kualiti (PPKPK).

Zetty N. R. 2016. Amalan Pengintegrasian Ilmu Sains Dan Al-Quran Dalam Pengajaran Pendidikan Islam Di Maahad Tahfiz Sains Negeri Selangor. Tesis Ph.D. Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia.

Published

2018-12-15
CITATION
DOI: 10.33102/jqss.vol0no0.22
Published: 2018-12-15

How to Cite

Hashim, M., Mohamed Yusof, A., Muhammad, N. A. F., Ja’afar, N., & Mohd. Raus, N. (2018). Konsep Integrasi Ilmu Naqli dan Aqli dan Perbandingannya dengan Islamisasi: The Concept of Integration of Naqli and Aqli Knowledge and Its Comparison with Islamization. Journal of Quran Sunnah Education & Special Needs, 11-23. https://doi.org/10.33102/jqss.vol0no0.22

Issue

Section

Articles