Kepelbagaian Strategi Pengajaran Al-Quran kepada Murid Masalah Pembelajaran
A Variety of Strategies for Teaching al-Quran to Students with Learning Disabilities
Total Views: 46 | Total Downloads: 22
DOI:
https://doi.org/10.33102/jqss.vol8no2.223Keywords:
Teaching strategies, al-Quran teaching, Students with Learning Disabilities , Strategi pengajaran, Pengajaran al-Quran, Murid Masalah PembelajaranAbstract
Students with learning disabilities are students who have various types of challenges in the learning process such as speech, communication and concentration. These challenges have an impact on their achievement in learning the Quran in school. Due to the limited ability of the students, teachers need to choose teaching strategies that are suitable for students in order for learning to be effectively delivered.
The objective of this study is to explore teaching strategies that teachers can use to teach students with disabilities the Quran. The qualitative study uses the document analysis method by examining the Standard Curriculum of Special Education Primary School for students with learning disabilities, the Code of Practice for Special Education for Special Needs Students and the Education (Special Education) Regulations 2013 in Article 8 issued by the relevant Federal Government Gazette with teaching strategies that teachers can use to teach students with learning disabilities. The results of the study found that teachers can use various strategies in teaching the Quran to students with learning disabilities such as student-centred strategies, teacher-centred strategies, material-centred strategies and differentiated teaching strategies. This study suggests that teachers diversify their teaching strategies in teaching Quran for students with learning disabilities.
Abstrak
Murid masalah pembelajaran merupakan murid yang mempunyai pelbagai bentuk halangan dalam proses pembelajaran seperti pertuturan, komunikasi dan daya tumpuan. Perkara tersebut memberi kesan terhadap pencapaian mereka dalam pembelajaran al-Quran di sekolah. Keupayaan murid masalah pembelajaran yang terhad juga menyebabkan guru perlu memilih strategi pengajaran yang sesuai dengan murid supaya pembelajaran dapat disampaikan dengan berkesan. Objektif kajian ini adalah untuk meneroka strategi pengajaran yang boleh digunakan oleh guru untuk mengajar al-Quran kepada murid masalah pembelajaran. Kajian kualitatif ini menggunakan kaedah analisis dokumen dengan meneliti dokumen Kurikulum Standard Sekolah Rendah Pendidikan Khas bagi murid masalah pembelajaran, Kod Amalan Pendidikan Khas Murid Berkeperluan Khas dan Peraturan-Peraturan Pendidikan (Pendidikan Khas) 2013 di dalam Perkara 8 yang dikeluarkan oleh Warta Kerajaan Persekutuan yang berkaitan dengan strategi pengajaran yang boleh digunapakai oleh guru bagi mengajar murid masalah pembelajaran. Hasil dapatan kajian mendapati guru boleh menggunakan pelbagai strategi dalam pengajaran al-Quran kepada murid masalah pembelajaran seperti strategi berpusatkan murid, strategi berpusatkan guru, strategi berpusatkan bahan dan strategi pengajaran terbeza. Kajian ini mencadangkan agar guru mempelbagaikan strategi pengajaran untuk mengajar al-Quran kepada murid masalah pembelajaran.
References
Abdul Aziz Busri & Wan Muna Ruzanna Wan Mohammad. (2021). Strategi pengajaran guru Bahasa Melayu dalam menangani masalah bacaan dalam kalangan murid disleksia di sekolah rendah pendalaman Sarawak. Jurnal Dunia Pendidikan, 3(1), 618-627.
Abdul Munir Ismail. (2018). Strategi pengajaran Pendidikan Islam di sekolah menengah daerah Besut, Terengganu. Jurnal Perspektif, 10(2), 11-21.
Ainaa Hamdan, Ain Bustaman, Alif Zulkafli, Amielah Nordin, Azimah Rozlan, Elysa Azlan, Farah Zamri, Norisha Adrus, Syaza Halim & Yasmin Salehan. (2023). Halangan yang ditempuhi oleh guru aliran perdana di Malaysia dalam melaksanakan program pendidikan inklusif.
Akta Pendidikan. (1996). Akta 550. Undang-Undang Malaysia. Cetakan Semula. Pesuruhjaya Penyemak Undang-Undang, Malaysia. Petaling Jaya: International Law Book Services.
Allam, F. C. & Martin, M. M. (2021). Issues and challenges in special education: a qualitative analysis from teacher’s perspective. Southeast Asia Early Childhood Journal, 10(1), 37-49.
Amirah Azhar, Zamri Mahamod, Anur Syuhada Mat Husin & Noorfaraasikin Abdullah. (2023). Kekangan dan strategi guru bahasa Melayu sekolah rendah dalam meningkatkan motivasi murid selepas pasca pandemik COVID-19. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu, 13(1), 73-88.
Anwer, F. (2019). Activity-based teaching, student motivation and academic achievement. Journal of Education and Educational Development, 6(1), 154-170.
Atira Rohadi & Aliza Alias. (2021). Keberkesanan pengajaran dan pembelajaran VAKT melalui bahan bantu mengajar berwarna vs hitam dalam membaca dan mengingati ayat 1-3 surah al-Fatihah bagi murid autisme. Journal of Quran Sunnah Education and Special Needs, 5, 103-114.
Bahariah Ab Rahman, Azmil Hashim & Hamdi Ishak. (2021). Medium komunikasi guru pendidikan Islam dalam pengajaran dan pemudahcaraan tilawah al-Quran program pendidikan khas integrasi (ketidakupayaan pendengaran). International Journal of Education, Psychology and Counselling, 6(38), 110-125.
Che Saifull Irwan Che Hussin & Wan Muna Ruzanna Wan Mohammad. (2022). Pendekatan bermain dalam pengajaran dan pembelajaran bahasa Melayu bagi murid sindrom down. Jurnal Dunia Pendidikan, 4(1), 436-451.
Citra Puteri Utami. (2023). Negotiating English Teaching Strategies for Special Needs Students During the COVID-19 Pandemic (A Case Study in: SLB PKK Bandar Lampung). Thesis: Raden Intan States Islamic University.
Dashwini Selvam & Ardzulyna Anal. (2022). Pengetahuan dan kemahiran guru pendidikan khas dalam melaksanakan program pendidikan khas integrasi (PPKI) masalah pendengaran. Jurnal Pendidikan BITARA UPSI, 15(1), 19-28.
Dayang Julida Abang Tar & Muhd Izwan Mahmud. (2021). Minat, tingkah laku disruptif dan gaya pembelajaran murid masalah pembelajaran di sekolah rendah. Jurnal Dunia Pendidikan, 3(4), 49-64.
Deena Bibi Nurkiah Hasmadi, Mohd Aderi Che Noh & Ali Rohmad. (2022). Pendekatan berpusatkan murid dalam pengintegrasuan ilmu bagi subjek pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan Nusantara, 1(2), 111-118.
Federal Government Gazette. (2013). Education (Special Education) Regulations 2013: The Education Act (1996, ACT 550, section 50). Attorney General’s Chambers of Malaysia.
Hanita Ladjaharun & Anuar Ahmad. (2023). Pengajaran terbeza: Kajian tinjauan terhadap guru sejarah sekolah menengah di Sabah. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities, 8(1), 1-17.
Hasanova, N., Abduazizov, B., & Khujakulov, R. (2021). The main differences between teaching approaches, methods, procedures, techniques, styles and strategies. JournalINX- A Multidisciplinary Peer Reviewed Journal, 7(2), 371-375.
Hashimah Hussein, Suppiah Nachiappan, Md Nasir Masran & Syaza Syafeeqah Mohammad Khasnan. (2020). Analisis pemupukan kemahiran berfikir dalam kalangan murid prasekolah Pendidikan Khas Masalah Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Awal Kanak-Kanak Kebangsaan, 9(2), 34-47.
Haziyah Hussin, Mohd Aderi Che Noh, Muhamad Razak Idris, Farid Mat Zain, Hamdi Ishak, Salamiah Ab. Ghani & Abdulroya Panaemalae. (2019). Amalan pengajaran guru di Pondok Bantan, Nakhon Si Thammarat, Thailand. International Journal of Islamic Thought, 16, 24-37.
Hidayati Hairul Azman, Siti Mahfuzoh Ngabadi, Nor Irna Syamimi Embong & Syed Najihuddin Syed Hassan. (2022). Pengajaran al-Quran Braille: Isu dan cabaran semasa. Persidangan Antarabangsa Sains Sosial dan Kemanusiaan, 7, 202-208.
Ibnu Khaldun. (2002). Muqaddimah Ibnu Khaldun. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.
Intan Nur Syuhada Hamzah & Zamri Mahamod. (2021). Strategi pengajaran dalam talian yang digunakan oleh guru Bahasa Melayu dalam meningkatkan kemahiran membaca murid sekolah rendah. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu, 11(2), 54-67.
Izuli Dzulkifli, Asmawati Suhid, Fathiyah Mohd Fakhruddin & Nor Aniza Ahmad. (2020). Cabaran komunikasi dalam pengajaran pendidikan Islam kepada murid kurang upaya pendengaran. International Journal of Islamic Thought, 18(Dec.), 13-26.
Izuli Dzulkifli, Asmawati Suhid, Fathiyah Mohd Fakhruddin & Nor Aniza Ahmad. (2021). Activity-based teaching of Quran for deaf students in the special education integration program. Social Sciences & Humanities, 29(1), 91-106.
JKM. (2023). Pendaftaran Orang Kurang Upaya (OKU). Jabatan Kebajikan Masyarakat.
Kementerian Pendidikan Malaysia. (2019). Modul Pelaksanaan Program j-QAF Khas.
Kenny S.L Cheah & Yuen Fen Hiew. (2022). Penerokaan strategi guru untuk menggalakkan pemikiran kritis dalam kalangan pelajar di dua Sekolah Vernakular Cina, Selangor. Jurnal Kepimpinan Pendidikan, 9(3), 50-67.
Md Fadzil Masri & Zamri Mahamood. (2020). Keberkesanan kaedah Flipped Classroom dalam meningkatkan kemahiran mengolah isi karangan murid-murid sekolah rendah. Journal of Borneo Social Transformation Studies, 6(1), 189-203.
Mohamad Taha Abol. 2023. Keperluan menangani gaya pembelajaran visual, auditori dan kinestetik (VAK) murid berkeperluan pendidikan khas di program pendidikan inklusif sekolah menengah di Malaysia. Journal of Human Capital Development 16(2): 1-17.
Mohd Ayub Bakri & Zamri Mahamood. (2023). Meneroka pengetahuan, kefahaman dan cabaran guru pendidikan khas yang mengajarkan bahasa Melayu kepada murid khas (masalah pembelajaran) menggunakan pendekatan pengajaran terbeza. International Journal of Education and Pedagogy, 5(2), 27-45.
Mohd Muzzammil Sharif & Harun Baharudin. (2023). Implementasi pengajaran terbeza tilawah al-Quran dan keterlibatan murid di sekolah rendah daerah Keramat, Kuala Lumpur. International Journal of Islamic Products and Malay Civilization, 2(2), 84-102.
Mohd Norakmar Omar, Siti Noor Ismail & Abd Latif Kasim. (2019). Hubungan kepimpinan teknologi pengetua dan efikasi kendiri guru. Jurnal Kepimpinan Pendidikan, 6(4), 1-21.
Mohd Rashidi Omar, Siti Nasuha Singki & Maisarah Ismail. (2022). Amalan pengajaran dalam kursus pendidikan Islam sepanjang hayat (PISH). International Journal of Interdisciplinary and Strategic Studies, 3(4), 240-253.
Mohd Razimi Husin, Aeidah Farhana Nor Rahmat, Afina Fashihah Rosle, Fairuz Syakirah Mohamad Hassan, Farah Shamimi Mat Nawi, Melisa Abraham Abiraham, Noorshaqilah Abd Rahman, Nurul Atikah Mohamad Razman, Nur Batrisyia Syazwana Khairulanuar, Nur Hadirah Hassan Basari, Umi Syahzani Haziqah Suhaili & Siti Fatimah Malik. (2023). Strategi dan teknik pdpc bagi mengendalikan murid berkeperluan khas ketidakupayaan pendengaran dalam pendidikan inklusif. Journal of Humanities and Social Sciences, 5(2), 75-87.
Mohd Razimi Husin, Muhammad Farhan Suhaimi, Suhailah Md Hamil, Nurul Natasha Azmi, Nurul Umaira Juliana Roslid, Nur Nabilah Zainal, Nor Balqis Kamaruddin, Nur Izzsufi Hamizi & Nurul Zulaikha Iswami. (2020). Masalah pembelajaran untuk pelajar pendidikan khas: dana dan prasarana. International Journal of Humanities, Management and Social Sciences, 3(1), 1-10.
Mohd Shahrani Muhamad Zaidi & Mohamad Khairi Othman. (2023). Cabaran guru pengajaran pendidikan Islam kurikulum standard sekolah menengah (KSSM). International Journal of Education, Psychology and Counselling, 8(50), 508-521.
Mohd Syaubari Othman & Ahmad Yunus Kassim. (2017). Isu dan permasalahan (PDP) pelaksanaan kemahiran berfikir aras tinggi (KBAT) dalam amalan pengajaran guru menurut pandangan Ibn Khaldun. Journal of Human Capital Development, 10(1), 1-18.
Mohd Zahirwan Halim Zainal Abidin, Pisol Maidin, Muhammad Yusri Yusof, Paiz Hassan, Hamdi Rahman Mohd Yaacob, Abd Munir Mohd Noh & Muhammad Imran Abd Razak. (2017). Pandangan Ibnu Khaldun berkaitan kaedah pendidikan dalam kitab al-Muqaddimah. Ideology, 2(1), 26-35.
Muhammad Haziq Shahjahan & Adam Jait. (2020). Pelaksanaan pengajaran guru seni al-Quran remaja negara Brunei Darussalam: Isu dan cabaran. Jurnal Antarabangsa Kajian ‘Umran, 3(1), 67-81.
Muhd Zulhilmi Haron, Mohamad Khairi Othman & Mohd. Isha Awang. (2019). Keperluan penilaian pelaksanaan kurikulum Tahfiz Model Ulul Albab (TMUA) sekolah menengah Kementerian Pendidikan Malaysia. Practitioner Research, 1, 289-316.
Naquiah Nahar, Jimaain Safar & Zabedah Ab. Razak. (2020). Strategi pemusatan bahan dalam pengajaran jawi guru pendidikan Islam sekolah rendah: Satu kajian kes. Jurnal Teknikal dan Sains Sosial, 1(9), 1-15.
Nor Aqilah Mohamad Suhaimi & Aliza Alias. (2022). Pengetahuan guru pendidikan khas terhadap bahan bantu mengajar visual, auditori dan kinestetik yang sesuai terhadap murid berkeperluan khas. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities, 7(5), 1-10.
Nor Asniza Ishak & Hazri Jamil. (2020). Pedagogies towards enhancing students’ intellectual capital ini Malaysian secondary schools. Asia Pacific Journal of Educators and Education, 35(2), 57-76.
Nor Saadah Azahari & Nik Mohd Rahimi. (2022). Amalan pembelajaran teradun sebagai satu pendekatan pembelajaran norma baharu. Jurnal Dunia Pendidikan, 4(1), 186-196.
Norazizah Mohamed Norok & Khairul Farhah Khairuddin. (2022). Tahap kesediaan guru terhadap penggunaan kaedah bermain sambil belajar bagi murid berkeperluan khas pembelajaran. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities, 7(1), 132-144.
Norhisham Muhamad, Azmil Hashim, Wahyu Hidayat Abdullah, Muhammad Akramin Kamarul Zaman & Fatin Ardani Zamri. (2019). Kaedah talaqqi musyafahah dalam pengajaran al-Quran wa al-hifz kurikulum dini SABK di Perak. International Journal of Education, Psychology and Counselling, 4(32), 273-283.
Norleena Gutasan, Rojiah Saiwah Karim, Zoriffah Mohd Kudin & Nor Jannah Hassan. (2021). Lexssa Kit improve reading skills for student with disabilities. International Journal of Modern Education, 3(8), 149-166.
Norma Jusof & Mohd Isa Hamzah. (2020). Kemahiran guru pendidikan Islam di sekolah rendah terhadap pelaksanaan pengajaran berpusatkan murid: Satu analisa. International Journal of Education and Pedagogy, 2(3), 1-26.
Norma Jusof. (2020). Tahap kemahiran guru terhadap pengajaran berpusatkan murid dalam kalangan guru pendidikan Islam di sekolah rendah. Jurnal Penyelidikan Teknokrat II, XXII, 84-108.
Nur Adibah Liyana Awi & Hafizhah Zulkifli. (2020). Kaedah Fan-N-Pick dalam pembelajaran sirah Pendidikan Islam. Attarbawiy: Malaysian Online Journal of Education, 4(2), 61-69.
Nur Azuwa Choh, Rohaiza Rozali, Masfarizan Maslan, Mohamed Yusoff Mohd Nor & Jamalul Lail Abdul Wahab. (2020). Amalan kepimpinan inovatif guru besar dan hubungannya dengan efikasi kendiri guru pendidikan khas. Proceeding-Malaysia International Convention on Education Research & Management (MICER), 37-48.
Nur Faizahton Saidin & Nur Azimah Mohd Bukhari. (2023). Faktor keciciran murid-murid program pemulihan khas sekolah rendah di Malaysia. Jurnal Pengajian Melayu-JOMAS, 34(1), 26-48.
Nur Hana Kamarudin, Khairul Farhah Khairuddin & Ahmad Zamri Mansor. (2022). Penggunaan bahan bantu mengajar guru pendidikan khas dalam meningkatkan kemahiran matematik operasi darab. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities, 7(1), 175-183.
Nur Syafiqah Rosli, Norshidah Mohd Salleh & M. Khalid M. Nasir. (2020). Hubungan tahap kesediaan guru pendidikan khas dalam mengaplikasikan pengajaran yang kolaboratif, inovatif dan kreatif. Regional Conference on Lesson Study, 47-52.
Nurul Huda Zainal Abidin, Najmiah Omar, & Nor Hafizi Yusof. (2019). Konsep dan pelaksanaan kaedah talaqqi musyafahah dalam pembelajaran al-Quran. Malaysian Journal for Islamic Studies, 3(1), 27-35.
Nurul Husna Musaddin & Hafizhah Zulkifli. (2023). Kaedah-kaedah pengajaran guru kelas al-Quran dan Fardu Ain (KAFA) dalam mengajar tilawah al-Quran. BITARA International Journal of Civilization Studies and Human Sciences, 6(2), 16-27.
Nurul Izzati Ahmad Radzi, Harun Baharudin & Mohd Khalid Mohamad Nasir. (2021). Strategi kemahiran komunikasi dalam pengajaran bahasa Arab. International Journal of Advanced Research in Islamic Studies and Education, 1(3), 48-56.
Nurulshima Mohd Mohtar & Khairul Farhah Khairuddin. (2023). Pemerkasaan guru dalam pengajaran dalam talian untuk murid berkeperluan pendidikan khas di program pendidikan inklusif. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities, 8(8), 1-18.
Pocaan, J. M. (2022). Exploring teaching strategies and challenges towards a holistic context-based special education teaching strategies program. The Normal Lights, 16(1), 168-196.
Rabiatuladawiyah Saleh & Mohd Nizam Sahad. (2020). Sorotan literatur sistematik isu dan cabaran pengajaran al-Quran murid berkeperluan khas. BITARA International Journal of Civilizational Studies and Human Sciences, 3(2), 199-211.
Raja Nor Azuwah Raja Yusof & Nik Rosila Nik Yaacob. (2022). Tahap efikasi kendiri terhadap aplikasi teknologi maklumat dan komunikasi bagi pengajaran dan pembelajaran dalam kalangan guru pendidikan Islam sekolah menengah kebangsaan di Pulau Pinang. Asian People Journal, 5(1), 179-189.
Rathaneswaary Derbala & Ruhizan M. Yasin. (2022). Tahap pengetahuan, penerimaan, kesediaan dan amalan pengajaran guru pemulihan khas terhadap pengajaran terbeza. Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities, 7(4), 1-20.
Razia Noreen & Abdul Majid Khan Rana. (2019). Activity-based teaching versus traditional method of teaching in Mathematics at elementary level. Bulletin of Education and Research, 41(2), 145-159.
Safiek Mokhlis. (2019). Pemupukan kreativiti kanak-kanak: kajian kes amalan pengajaran kreativiti di sebuah tadika Islam. Attarbawiy: Malaysian Online Journal of Education, 3(1), 34-48.
Salmihah Che Mud, Fariza Md Sham & Manisah Mohd Ali. (2021). Kaedah pengawalan tingkah laku bagi anak mengalami autisme. Journal al-Irsyad, 6(2), 733-744.
Siti Aishah Mohd Shariff. (2022). Amalan aktiviti berpusatkan murid dalam proses pembelajaran sains di kalangan murid berkeperluan pendidikan khas menggunakan kaedah Gallery Walk. Amalan Terbaik Dalam Pendidikan Khas dan Inklusif (Negeri Melaka), 1(1), 297-308.
Siti Muhibah Nor & Zetty Nurzuliana Rashed. (2018). Peranan dan cabaran guru-guru pendidikan khas membentuk kemenjadian murid-murid masalah pendengaran dalam abad ke 21. Journal of Quran Sunnah Education and Special Needs, 1(1), 1-8.
Siti Zunaida Yusop, Mohd Hanafi Mohd Yassin & Mohd Mokhtar Tahar. (2020). Sensory garden approach to increase autism students’ learning focus in primary schools. Global Conferences Series: Social Sciences, Education and Humanities, 4, 178-185.
Syar Meeze Mohd Rashid. (2017). Kemahiran asas serta kaedah pengajaran dan pembelajaran al-Quran kepada golongan istimewa. Journal of Quran Sunnah Education & Special Needs, 1(1).
Syed Shahridzan Syed Mohamed. (2022). Kedudukan taklif dalam pelaksanaan ibadat bagi OKU Masalah Pembelajaran, Pelbagai dan Mental. Jurnal Pengurusan dan Penyelidikan Fatwa, 27(4), 126-151.
Wardyawaty Rajikal & Mohd Isa Hamzah. (2020). Kajian sistematik pengajaran abad ke-21 (PAK21) dalam kalangan guru pendidikan Islam (GPI). Attarbawiy: Malaysian Online Journal of Education, 4(2), 103-113.
Wong Tien Jann & Manisah Mohd Ali. (2023). Hubungan efikasi kendiri dan kepuasan kerja guru pendidikan khas sekolah rendah di Negeri Melaka. Jurnal Dunia Pendidikan, 5(2), 83-92.
Ying Tong Bei, Pang Jee Ching & Nurul Salwana M. Khair. (2021). The effectiveness of the Lego Bricks Play in improving the social interaction of children with autism. Asia Pacific Journal of Business, Humanities & Education, 6(2), 49-77.
Yusmini Md Yusoff & Azura Awang. (2019). Kepentingan nilai-nilai Islam dalam pembangunan diri orang kelainan upaya (oku) kategori bermasalah pembelajaran. Jurnal Usuluddin, 47, 105-118.
Yusop Malie, Fatimah Az-Zahra, Nur Farhana Kamel, Nurulain Pusa, Ririn Yiichasiani & Sabariah Ahmad. (2019). Penglibatan dalam aktiviti bagi mengurangkan masalah tingkah laku hiperaktif. Proceedings International Conference on Teaching and Education, 2, 21-26.
Zaharah Kamaruddin & Suziyani Mohamed. (2019). Keberkesanan pendekatan bermain dalam kemahiran mengenal huruf melalui permainan bahasa. E-Prosiding Persidangan Antarabangsa Sains Sosial dan Kemanusian, 4, 108-118.
Zuliza Mohd Kusrin, Mohd Al-Adib Samuri, Wafaa’ Yusof, Fariza Md. Sham & Mohd Syakir Arifin. (2019). Individu autisme dan perlakuan melanggar undang-undang. Kanun: Jurnal Undang-Undang Malaysia, 31(2), 219-237.
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2024 Nurul Afisah Hussin, Izuli Dzulkifli, Mohd Nazri Ahmad
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All articles are published by USIM Press. If the article is accepted for publication, the copyright of this article will be vested to author(s) and granted the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) license, unless otherwise stated. Anyone may reproduce, distribute, translate and create derivative works of this article (for both commercial and non-commercial purposes), subject to full attribution to the original publication and authors. The full terms of this licence may be seen at http://creativecommons.org/licences/by/4.0/legalcode