Cabaran Golongan Pekak dalam Mempelajari Tilawah dengan Menggunakan Kod Tangan Quran

The Challenges Faced by the Deaf in Learning Quranic Recitation Using Quran Hand Sign Code


Total Views: 415 | Total Downloads: 106

Authors

  • Syar Meeze Mohd Rashid Universiti Kebangsaaan Malaysia (UKM)
  • Nur Syafinnas Srafi Universiti Kebangsaaan Malaysia (UKM)

DOI:

https://doi.org/10.33102/jqss.vol8no1.217

Keywords:

Quran, Tilawah, Kod Tangan Quran, Orang Pekak , Recitation, Quran Hand Sign Code, Deaf People

Abstract

The deaf group are people who have hearing impairments. They are mukalaf who are obliged to carry out the commands of Allah SWT. Even though they are deaf, they have the right to study the Quran. One of the methods used to learn recitation is the hand code of the Quran. Therefore, the objective of this study is to identify the challenges faced by deaf people in learning to recite the Quran using the Quran Hand Sign Code. This case study used a qualitative approach through semi structured interviews with five deaf people in Selangor. The data were transcribed before being coded thematically using the Nvivo 10 software. Among the challenges faced by deaf people in learning to recite the Quran using the hand code are the lack of communication skills of teachers who teach using Malaysian Sign Language, difficulty remembering and understanding hand code Quran and the difficulty of finding Quran teachers who are skilled in teaching the deaf.

Abstrak
Golongan pekak adalah golongan yang mempunyai kurang upaya dalam pendengaran. Mereka merupakan mukalaf wajib melaksanakan perintah Allah SWT. Walaupun mereka pekak tetapi mereka mempunyai hak untuk mempelajari Quran. Salah satu kaedah yang digunakan untuk mempelajari tilawah ialah Kod Tangan Quran. Oleh itu, objektif kajian ini adalah untuk mengenalpasti cabaran orang pekak dalam mempelajari tilawah dengan menggunakan Kod Tangan Quran. Kajian kes ini menggunakan pendekatan kualitatif secara temu bual separa struktur kepada lima orang pekak di Selangor. Data-data tersebut ditranskripsikan sebelum dikodkan secara tema dengan menggunakan perisian NVIVO 10. Antara tema cabaran yang dihadapi oleh orang pekak dalam mempelajari Tilawah menggunakan Kod Tangan Quran ialah guru yang mengajar kurang berkemahiran berkomunikasi menggunakan Bahasa Isyarat Malaysia, kesukaran mengingati dan memahami Kod Tangan Quran dan kesukaran mendapatkan guru Quran yang berkemahiran mengajar golongan pekak.



References

Quran.

Abdullah Yusoff & Che Rabiaah Mohamed. (2017). Memahami Kecacatan Bahasa dan Komunikasi. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa Pustaka

Abul Fida Ismail Ibn Kasir, Ad-Dimasyiqi. (2004). Tafsir Ibn Kasir. Terj. Bahrun Abu Bakar. L.C Sinar Baru Al-Gensedo: Bandung.

Ahmad, H., Zainuddin, N., Ali, R., Maarop , N., Yusoff, R., & Hassan, W. (2018). Augmented Reality to Memorize Quran for Hearing Impaired Students: A Preliminary Analysis. Journal of Fundamental and Applied Sciences, 10(28), 91-102.

Al-Ghazali. (1995). Minhajul Abidin. Trj. Abd. Hidayah. Surabaya: Mutiara Ilmu.

Azammuddin Zainuddin. (2017). Kesan bimbingan kelompok menggunakan modul kesejahteraan diri mualaf (MKDM) terhadap kesejahteraan diri di Selangor. Tesis Dr. Fal, Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia.

Creswell, J. W. (2008). Qualitative, Quantitative and Mixed Methods Approaches (3rd ed.). Amerika Syarikat. International Ed.

Hamdi Ishak. (2010). Pekak dan bisu menurut perspektif Islam. Kuala Lumpur. Dewan Bahasa dan Pustaka.

Hamdi Ishak, Ab Halim Tamuri, Rosadah Abdul Majid, & Safani Bari. (2010). Amalan pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Islam kepada murid sekolah kebangsaan pendidikan khas masalah pendengaran: satu kajian kes. Penyelidikan Siswazah UKM, 1(4), 163 – 171.

Mohd Huzairi Awang, Hajaratul Bahti Zakaria, Bani Hidayat Mohd Shafie, Nor Hayati Fatmi Talib & Nabiroh Kassim. (2010). Persepsi pelajar bermasalah pendengaran terhadap pembelajaran fardhu ain: Cabaran terhadap guru. Proceedings of the 4th International Conference on teacher Education: Joint Conference UPI & UPSI. 240 – 250.

Mohd Zuri Ghani & Aznan Che Ahmad. (2011). Pengantar Pendidikan Khas. Pulau Pinang: Penerbit Universiti Sains Islam Malaysia.

Muhammad Sayuti Sabdan, Norlidah Alias, Dato` Mohd Yakub @ Zulkifli Mohd Yusof, NazeanJomhari, Nor `Aziah Mohd Daud, & Noor Fadilah Md Aslie. (2016). Tinjauan Pelaksanaan Pendidikan Quran bagi Golongan Pekak di Malaysia: Jurnal al-Turath. Vol.1, No. 2: 43-51.

Mustafa , C., Nik Hassan, S., Abdullah, Y., & Abdul Hakim, A. (2015). Kesukaran Mengajar dan Belajar Quran dalam Kalangan Pelajar Pekak: Isu dan Cabaran Guru Pendidikan Islam. International Seminar on Quran in Contemporray Society (pp. 208-221). UnisZA: Faculty of Islamic Contemporary Studies.

Norakyairee, M., & Nurutthoilah, M. (2017). Model dan Kurikulum Pendidikan Quran Holistik bagi OKU. Journal of Quran Sunnah Education & Special Needs.

Sayyid Qutb. (2000). Tafsir Fi Zilalil Quran. Terj. Yusoff Zaky Haji Yacob. Kuala Lumpur: Pustaka Aman Press Sdn Bhd.

Siti Fathimatul Zahrah Yusri & A’thiroh Masyaa’il Tan Abdullah. (2015). Pengajaran Pendidikan Islam Terhadap Muallaf: Satu Tinjauan Literatur. Prosiding Seminar Pengurusan Islam: Ke Arah Pemantapan Ummah. Bangi: Universiti Kebangsaan Malaysia. ISBN 123-456-7890-98-7.

Siti Ramna, K., & Nurul Asiah Fasehah, M. (2021). Keberkesanan Kaedah Tahfiz Akhyar dalam Meningkatkan Tahap Penguasaan Hafazan Quran bagi Remaja Pekak. Journal of Quran Sunnah Education & Special Needs.

Siti Muhibah Nor. (2010). Kesukaran Pemahaman murid-murid bermasalah pendengaran terhadap mata pelajaran pendidikan Islam. Proceedings First Annual Inclusive Education Practices Conference (hh. 122 – 130).

Syar Meeze Mohd Rashid. (2015). Reka bentuk kurikulum Bahasa Isyarat Malaysia (BIM) untuk golongan pekak bagi perkara asas fardhu ain (PAFA). Disertasi sarjana yang tidak diterbitkan, Institut Pengajian Siswazah, Universiti Malaya, Kuala Lumpur, Malaysia.

Syar Meeze, M., Mohd Hanafi, M., & Noraidah , S. (2017). Penggunaan Bahasa Isyarat Malaysia di dalam Terjemahaman Maksud Surah al-Fatihah. Gema Online: Journal of Language Studies, 17(4), 209-224.

Zulkifli , M., & Nordin, A. (2016). Memperkasakan Generasi Quran. Dalam W. Ridhoul, Metode Menghafal Quran Saat Kuliah (hlm. 129-144). Selangor: Darul Quran Jakim.

Published

2024-06-01
CITATION
DOI: 10.33102/jqss.vol8no1.217
Published: 2024-06-01

How to Cite

Mohd Rashid, S. M., & Srafi, N. S. . (2024). Cabaran Golongan Pekak dalam Mempelajari Tilawah dengan Menggunakan Kod Tangan Quran : The Challenges Faced by the Deaf in Learning Quranic Recitation Using Quran Hand Sign Code. Journal of Quran Sunnah Education & Special Needs, 8(1), 91-101. https://doi.org/10.33102/jqss.vol8no1.217

Issue

Section

Articles