Pengalaman Guru Menggunakan Kaedah Tahfiz Akhyar bagi Hafazan Surah al-Fatihah Kepada Murid OKU Pendengaran

Teachers' Experiences Using the Tahfiz Akhyar Method for Memorising Surah al-Fatihah among Hearing-Impaired Students


Total Views: 138 | Total Downloads: 67

Authors

  • Muhammad Zaid Abdul Samat Universiti Sains Islam Malaysia (USIM)
  • Adnan Mohamed Yusof Universiti Sains Islam Malaysia (USIM)
  • Norakyairee Mohd Raus Universiti Sains Islam Malaysia (USIM)

DOI:

https://doi.org/10.33102/jqss.vol8no1.211

Keywords:

Surah al-Fatihah, Murid OKU Pendengaran, Tahfiz Akhyar, Hearing-Impaired Students

Abstract

The Surah al-Fatihah is a frequently recited chapter by Muslims, indicating its importance in the life of a Muslim. This surah is not only practised by Muslims with all their senses intact but can also be practised by the differently-abled community. Therefore, the purpose of this study is to examine the experiences of teachers using the Tahfiz Akhyar method for memorising Surah al-Fatihah among hearing-impaired students. A case study was conducted to obtain qualitative data through interviews. Three teachers with more than 5 years of experience in teaching the Quran to hearing-impaired individuals participated in the study. The findings yielded three sub-themes based on teachers’ feedback, including challenges faced by students, challenges faced by teachers, and engaging teaching materials.

Abstrak
Surah al-Fatihah merupakan surah yang sering kali dibaca secara berulang-kali oleh seseorang yang beragama Islam. Hal ini membuktikan bahawa surah al-Fatihah penting dalam kehidupan seseorang Muslim. Surah al-Fatihah ini bukan hanya diamalkan oleh Muslim yang mempunyai pancaindera yang sempurna, malah ia juga boleh diamalkan oleh komuniti OKU. Justeru, tujuan kajian ini adalah untuk meneliti pengalaman guru menggunakan kaedah Tahfiz Akhyar bagi hafazan surah al-Fatihah kepada murid OKU Pendengaran. Satu kajian kes telah dilaksanakan bagi memperoleh data kualitatif hasil daripada temu bual. Seramai tiga orang tenaga pengajar yang mempunyai pengalaman lebih lima tahun mengajar Quran menggunakan kaedah Tahfiz Akhyar kepada OKU Pendengaran. Hasil dapatan kajian, terdapat tiga sub tema yang diperoleh pengkaji hasil daripada maklum balas guru. Antaranya, cabaran yang dihadapi murid, cabaran yang dihadapi guru, dan bahan bantu mengajar menarik.

References

Abdullah Basmeih. (2002). Tafsir Pimpinan ar-Rahman kepada Pengertian al-Qur’an (30) Juz. Kuala Lumpur: Darul Fikir.

Abd Latif, M. A. N., & Hadi, A. Z. S. A. (2020). Pembinaan Modul Hafalan Al-Qur’an Berdasarkan Tematik Ayat Bagi Membantu Penguasaan Pemahaman Al-Qur’an Dalam Kalangan Huffaz. O-JIE: Online Journal of Islamic Education, 8(1), 1-26.

Aidah Alias, Nadzri Mohd Sharif, Nor Fariza Baharuddin, Meor Hasmadi Meor Hamzah & Farihan Zahari. 2016. Penerokaan Kesan Pengajaran dan Pembelajaran Menggunakan Visual Imej dalam Kalangan Murid Cacat Pendengaran. Jurnal Komunikasi. 32(1): 335-350.

Al-Zamakhsyari, Abu al-Qasim Mahmud bin Umar (2009). Al-Kasysyaf „an Haqā‟iq Ghawamid al-Tanzīl wa „Uyūn al-Aqāwīl fi Wujúb al-Ta‟wīl. Beirut: Dār al-Ma'rifah.

Baharudin, N. S., Razalli, A. R., & Shaffeei, K. (2023). Analisis keperluan pembangunan aplikasi “E-Ibadah” dalam Pengajaran Pendidikan Islam Murid Ketidakupayaan Pendengaran. Jurnal Pendidikan Bitara UPSI, 16, 15-32.

Dzulkifli, I. (2021). Teaching and Learning Aids to Support the Deaf Students Studying Islamic Education. Pertanika Journal of Social Sciences & Humanities, 29(4).

Hamdi Ishak. 2011. Amalan pengajaran guru Pendidikan Islam di Sekolah Kebangsaan Pendidikan Khas (Masalah Pendengaran): Satu kajian kes. Tesis Dr. Fal, Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia.

Hamka, B. (1982). Tafsir al-Azhar Buya Hamka. Ahadi Kurniawan.

Jamila K.A Mohamed Kutty, Mohd Hanafi Yassin & Rosadah Majid. 2012. Pelaksanaan Pengajaran Kemahiran Membaca dan Menulis dalam Bahasa Melayu bagi Murid Prasekolah Bermasalah Pendengaran. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu. 2(2): 111-127.

Kyle, F. E., & Cain, K. (2015). A Comparison of Deaf and Hearing Childrenʼs Reading Comprehension Profiles. Topics in Language Disorders, 35(2), 144–156.

Mohd Huzairi Awang @ Husain, Hajarul Bahti Zakaria & Rahimin Affandi Abd Rahim. 2012. Pendidikan Islam Golongan Masalah Pendengaran: Tinjauan Awal Isu dan Cabaran daripada Perspektif Guru. Jurnal Teknologi (Social Science). 58: 135- 139.

Mohd Zuri Ghani, & Aznan Che Ahmad. 2011. Kaedah dan Strategi Pengajaran Kanak-Kanak Berkeperluan Khas. Universiti Sains Malaysia.

Muhammad Zaid & Rosadah Abd Majid. 2020. “Implikasi Kaedah Tahfiz Akhyar Terhadap Pembelajaran dan Pengajaran Surah al-Fatihah kepada Murid Pekak: Implication of Tahfiz Akhyar Method on Learning Surah Al-Fatihah to Hearing Impaired Student”.Journal of Quran Sunnah Education & Special Needs4 (2):34-44.

Mustafa Che Omar, Nik Hassan Bin Seman, Abdullah Yusoff & Abdul Hakim Abdullah. 2015. Kesukaran Mengajar dan Belajar Al-Quran dalam Kalangan Murid Pekak: Isu dan Cabaran Guru Pendidikan Islam. Kertas kerja International Seminar on al-Quran in Contemporary Society. Anjuran Fakulti Pengajian Kontemporari Islam, Universiti Sultan Zainal Abidin. Terengganu, 10-11 Oktober.

Nik Hassan Seman, Mustafa Che Omar, Abdullah Yusoff & Mohd Yusof Abdullah. 2016. Analisis Permasalahan Murid Cacat Pendengaran Dalam Pembelajaran Mata Pelajaran Pendidikan Islam di Malaysia. Jurnal Ilmi. 6: 105-124.

Omar, N. (2021). Cabaran Dalam Pengendalian Pembelajaran dan Pengajaran Fardu Ain Orang Kurang Upaya (OKU) Pendengaran di Malaysia: Challenges in Teaching and Learning of Fardhu Ain Classes for the Deaf in Malaysia. Sains Insani, 6(3).

Nor, N. M. (2021). Communication in Understanding Art Concept During Learning Process for Students with Hearing Impairment. Jurnal Pendidikan Awal Kanak-Kanak Kebangsaan, 10(1), 66-76.

Norakyairee Mohd Raus, Zaharatul Sophia & Syar Meeze. 2019. Modul Tahfiz Akhyar. Nilai: Penerbit Yayasan Pendidikan Al-Quran bagi Anak Istimewa.

Nunes, T., Barros, R., Evans, D., & Burman, D. (2014). Improving Deaf Children’s Working Memory through Training. International Journal of Speech & Language Pathology and Audiology, 2, 51–56.

Saleh, M. H., Hussin, Z., Ismail, Z., Abd Ghani, Z., Yusoff, A. M., & Hussin, H. (2017). Developing an effective Quran Memorization Technique Using Fuzzy Delphi Method. Al-Qanatir International Journal of Islamic Studies, 7(1), 10-15.

Samat, M. Z. A., & Abd Majid, R. (2020). Implikasi Kaedah Tahfiz Akhyar terhadap Pembelajaran dan Pengajaran Surah Al-Fatihah kepada Murid Pekak: Implication of Tahfiz Akhyar Method on Learning Surah Al-Fatihah to Hearing Impaired Student. Journal of Quran Sunnah Education & Special Needs, 4(2), 34-44.

Schraer-Joiner, L. (2014). Music for Children with Hearing Loss: A Resource for Parents and Teachers. New York: Oxford University Press.

Siti Muhibbah & Zetty Nurzuliana. 2018. Peranan Dan Cabaran Guru-Guru Pendidikan Khas Membentuk Kemenjadian Murid-Murid Masalah Pendengaran dalam Abad ke 21. Journal of Quran Sunnah Education and Special Needs. 1(1): 1-8

Smith RJ, Bale JF, White KR. 2005. Sensorineural Hearing Loss in Children. Lancet 365: 879–890.

Syar Meeze Mohd Rashid, Mohd Hanafi Mohd Yasin, Noraidah Sahari @ Ashaari. (2022).Aplikasi Mudah Alih Untuk Pembelajaran Bahasa Isyarat Malaysia bagi Bakal Guru Pendidikan Khas.

Wilson BS, Tucci DL, Merson MH, O’Donoghue GM. 2017. Global Hearing Health Care: New Findings and Perspectives. Lancet 390: 2503–2515.

Zulkifli Md Ali, Mohd Mokhtar Tahar & Mohd Hanafi Mohd Yasin. 2010. Kesan Bahasa Isyarat Malaysia dalam penggunaan Kod Tangan Bahasa Melayu dalam kalangan Murid Bermasalah Pendengaran. Prosiding Seminar Penyelidikan Siswazah UKM. 1(4): 109 –121.

Published

2024-06-01
CITATION
DOI: 10.33102/jqss.vol8no1.211
Published: 2024-06-01

How to Cite

Abdul Samat, M. Z., Mohamed Yusof, A., & Mohd Raus, N. (2024). Pengalaman Guru Menggunakan Kaedah Tahfiz Akhyar bagi Hafazan Surah al-Fatihah Kepada Murid OKU Pendengaran : Teachers’ Experiences Using the Tahfiz Akhyar Method for Memorising Surah al-Fatihah among Hearing-Impaired Students. Journal of Quran Sunnah Education & Special Needs, 8(1), 57-75. https://doi.org/10.33102/jqss.vol8no1.211

Issue

Section

Articles