Penguasaan bahasa Pertama Remaja Berkeperluan Khas (Lembam) tentang Rukun Iman dan Rukun Islam
Mastery the first language of Special Needs Teenagers (Sluggish) about the Rukun Iman and the Rukun Islam
Total Views: 1345 | Total Downloads: 934
DOI:
https://doi.org/10.33102/jqss.vol6no2.159Keywords:
Penguasaan bahasa, Berkeperluan khas, Remaja Lembam, Rukun Iman, Rukun Islam, Mastery of Language, Special Needs, Sluggish TeenagersAbstract
The aspect of mastering the first language in Malay language, is very important in the education system in Malaysia. Therefore, students with special needs education are not excluded in mainstream education that involves the use of the Malay language. The subject of Islamic Religious Education (PAI) uses Malay as the medium of instruction for Muslim students in the learning process. One of the important elements in the PAI subject is the Rukun Islam and the Rukun Iman. Therefore, this study aims to identify the level of mastery of the first language through reading in the Rukun Islam and the Rukun Iman of sluggish teenagers. Then, see the extent of the memory of sluggish teenagers through memorization in the Rukun Islam and the Rukun Iman of sluggish teenagers. Next, evaluate the effects of the application of B.F. Behaviorism Theory. Skinner in sluggish adolescent first language acquisition. In addition, this study also applies positive reinforcement by giving praise and encouragement if the respondent gives a smooth and good reading. On the other hand, if there is a deficiency in the aspect of reading the Rukun Islam and the Rukun Iman then negative reinforcement is applied. In this study, negative reinforcement refers to the researcher's actions of reprimanding, advising and correcting wrong answers given by respondents. The results of the study show that slow teenagers can read well in Malay which is the first language of the respondents. However, the respondents were unable to remember and memorize the Pillars of Islam and the Pillars of Faith like normal teenagers of their age. It is hoped that this study can be a guide for future studies related to sluggish teenagers who experience problems in learning the subject of PAI in schools in the special education stream.
Abstrak
Aspek penguasaan bahasa pertama, iaitu bahasa Melayu begitu penting dalam sistem pendidikan di Malaysia. Justeru itu, murid berkeperluan khas juga tidak terkecuali dalam pendidikan aliran perdana yang melibatkan penggunaan bahasa Melayu. Subjek Pendidikan Agama Islam (PAI) menggunakan bahasa pengantar dalam bahasa Melayu kepada murid muslim dalam proses pembelajaran. Antara salah satu elemen penting dalam subjek PAI adalah Rukun Islam dan Rukun Iman. Oleh yang demikian, kajian ini bertujuan mengenal pasti tahap penguasaan bahasa pertama melalui bacaan dalam Rukun Islam dan Rukun Iman remaja lembam. Kemudian, melihat sejauh mana tahap ingatan remaja lembam melalui hafalan dalam Rukun Islam dan Rukun Iman remaja lembam. Seterusnya, menilai kesan aplikasi Teori Behaviorisme B.F. Skinner dalam penguasaan bahasa pertama remaja lembam. Selain itu, kajian ini juga mengaplikasikan pengukuhan positif dengan memberikan pujian dan dorongan jika responden memberikan bacaan yang lancar dan baik. Sebaliknya, jika berlaku kekurangan dalam aspek bacaan Rukun Islam dan Rukun Iman maka pengkuhan negatif diaplikasikan. Dalam kajian ini pengukuhan negatif merujuk kepada tindakan penyelidik menegur, menasihati dan membetulkan kesalahan jawapan yang diberikan oleh responden. Hasil dapatan kajian menunjukkan, remaja lembam boleh membaca dengan baik dalam bahasa Melayu yang menjadi bahasa pertama responden. Namun begitu, responden tidak dapat mengingat dan menghafal Rukun Islam dan Rukun Iman seperti remaja normal seusianya. Adalah diharapkan kajian ini dapat menjadi panduan untuk kajian akan dating berkaitan remaja lembam yang mengalami masalah dalam pembelajaran subjek PAI di sekolah dalam aliran pendidikan khas.
References
Abd. Basid. (2019). Pendidikan Islam sebagai Way Of Life; Refleksi Pencarian Spektrum Generasi Profetik. At-Ta’lim. Vol. 5, No. 2, 1-13. Diambil daripada file:///C:/Users/W8.1/Downloads/68-Article%20Text-142-1-10-20191115.pdf
Ahwy, O. (2013). Pemerolehan Bahasa Pertama. Jurnal Penelitian & Pendidikan Islam. Vol. 4, No 1, 236-247. Diambil daripada https://www.researchgate.net/publication/312974807
Anida, S., Dahlia, J., Zulkifli, O. & Ahmad Khair, M.N. (2016). Penguasaan Bahasa Melayu Kanak-kanak Prasekolah Berdasarkan Inventori Penilaian Kemahiran Terancang. International Journal of Language Education and Applied Linguistics. Vol. 4, 93-106. Diambil daripada https://doi.org/10.15282/ijleal.v4.488
Asming, Y.,Mustafa ‘Afifi, A.H. & Wan Abdul Fattah, W.I. (2011). Akidah: Peranan dan Kepentingannya dalam Memelihara Keharmonian Rumah Tangga. Jurnal Usuluddin 33. 1-18. Diambil daripada file:///C:/Users/W8.1/Downloads/15866.pdf
Bening, S.P., Husna, I.S. & Dede, P. (2022). Potret Penguasaan Aspek Mekanis Bahasa Indonesia Baku Mahasiswa. Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan. Vol. 6, No. 1, 137-144. Diambil daripada https://doi.org/10.23887/jppp.v6i1.41487
Bushrah, B. & Muhammad Talhah, A.J. (2021). Pembinaan Individu Berdasarkan Falsafah Rukun Islam. Jurnal Dunia Pengurusan. Vol. 3, No. 2, 37-46. Diambil daripada http://myjms.mohe.gov.my/index.php/jdpg
Hashimah, H., Suppiah, N., Md Nasir, M., Syaza Syafeeqah, M.K. (2020). Analisis Pemupukan Kemahiran Berfikir dalam Kalangan Murid Prasekolah Pendidikan Khas Masalah Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Awal Kanak-kanak Kebangsaan. Vol. 9(2), 34-47. Diambil daripada https://ejournal.upsi.edu.my/journal/JPAK
Hendrar, A.W., Hendri Eka, J.P. & Suyitno, M. (2021). Pengaruh Teori Belajar Skinner melalui Model Picture and Picture terhadap Kemampuan Pemahaman Matematis. Jurnal Teknologi Pendidikan. Vol.10, No.2, 261-275. Diambil daripada https://doi.org/10.34005/Akademika.v10i02.1448
Ida Puteri, M. (2021). Ekspresi Seni dan Komunikasi Visual Murid Berkeperluan Khas dalam Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual Sekolah Rendah. Jurnal Pendidikan Awal Kanak-kanak Kebangsaan. Vol.10 (1), 41-54. Diambil daripada https://ejournal.upsi.edu.my/journal/JPAK
Ira Suryani, Hasan Ma’tsum, Nora Santi & Murali Manik. (2021). Rukun Iman dalam Pembelajaran Aqidah Akhlak. Islam & Contemporary Issue. Vol.1, Issue 1, 45-53. Diambil daripada http://creativecommons.org/license/by/4.0/
Jumiya, A. (2014). Masalah Pembelajaran dan Penguasaan Bahasa Melayu sebagai Bahasa Kedua dalam Kalangan Murid-Murid Kensiu: Satu Kajian Kes. Tesis Ijazah Doktor Falsafah. Universiti Utara Malaysia, Sintok, Kedah. Diambil daripada https://etd.uum.edu.my/4461/2/s90544_abstract.pdf
Manisah, M.A, & Norizza, S. (2016). Intervensi Meningkatkan Tumpuan dalam Pembelajaran Murid Bermasalah Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Malaysia. Vol. 41(1). 1-6. Diambil daripada http://journalarticle.ukm.my/10451/1/14002-38450-1-SM.pdf
Mateu, S., Maria, B., & Gloria, G. B. (2017). Sluggish Cognitive Tempo and Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD) Inattention in the Home and School Contexts: Parent and Teacher Invariance and Cross-Setting Validity. Psychological Assessment. 2017. Vol. 29, No. 2, 209 –220. Diambil daripada http://dx.doi.org/10.1037/pas0000325
Mateu, S., Belén, S., G. Leonard, B., & Stephen, P.B. (2018). Clinical Differentiation of Sluggish Cognitive Tempo and Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder in Children. J Abnorm Psychol. Vol. 127(8), 818–829. Diambil daripada https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6237634/
Mohd Zulkarnain Abd Hamid & Mohd Isa Hamzah. (2021). Kaedah Pujian dan Penghargaan dalam Pembelajaran Al-Quran Bagi Kanak-Kanak Pra Sekolah. International Journal of Islamic and Humanities Research. Vol. 1, Issue 2, 109-117. Diambil daripada https://qalamjournal.com/index.php/home/article/view/29.
Mohd. Nasir, M., Siti Norlina, M. & Siti Aisyah, P. (2013). Iman, Islam dan Ihsan: Kaitannya dengan Kesihatan Jiwa. Kertas kerja ini dibentangkan dalam Seminar Pendidikan & Penyelidikan Islam (SePPIM13) yang berlangsung pada 17 & 18 Sept. 2013 bertempat di Fakulti Tamadun Islam, UTM Johor Bahru. Diambil daripada https://www.researchgate.net/publication/315794770_Iman_Islam_dan_Ihsan_Kaitannya_dengan_Kesihatan_Jiwa
Noor Asliza, A.R. & Normaliza, A.R. (2014). Strategi Komunikasi Lisan Secara Formal dalam Kalangan Pelajar Kejuruteraan. Social and Behavioral Sciences. Vol.134, 382 – 388. Diambil daripada http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/
Noor Hayati, R., Mohd Sallehhudin, A.A. & Pramela Krish, N.K. (2022). Penggunaan Bahasa Melayu dalam Pengajaran Bahasa Inggeris sebagai Bahasa Kedua. MANU. Bil. 33 (1), 171-204. Diambil daripada https://jurcon.ums.edu.my/ojums/index.php/MANU/article/view/3722
Nor Izzati, M.N. (2021). Pendidikan Islam bagi Kanak-Kanak Berkeperluan Khas: Guru sebagai Murabbi. Journal of Quran Sunnah Education and Special Needs. Vol. 5 (1), 64-76. Diambil daripada https://doi.org/10.33102/jqss.vol5no1.92
Nurjannah. (2014). Lima Pilar Rukun Islam sebagai Pembentuk Kepribadian Muslim. Jurnal Hisbah, Vol. 11, No. 1, 37-52. Diambil daripada https://www.researchgate.net/publication/334518771_LIMA_PILAR_RUKUN_ISLAM_SEBAGAI_PEMBENTUK_KEPRIBADIAN_MUSLIM
Nur Nadirah, Z & Vijayaletchumy, S. (2018). Paralinguistik dalam Pemerolehan Bahasa Kanak-Kanak. International Journal of Language Education and Applied Linguistics. Vol. 8, Issue 1, 1-3. Diambil daripada https://doi.org/10.15282/ijleal.v8.526
Nurulasyikin, M.,Saifulazry, M., Wan Hurani, O. & Romzi, A. (2021). Kosa Kata Bahasa Arab Al Quran Bersifat Kauniyah untuk Pelajar Peringkat Permulaan; Analisis Juzuk 30. International Journal of Education, Psychology and Counselling. Vol. 6 Issue 41, 92-102. Diambil daripada file:///C:/Users/W8.1/Downloads/IJEPC-2021-41-07-07.pdf
Nurul Haniza, S., Puteri Roslina, A.W., Salinah, J. &Mohammad Tawfik, Y. (2017). Tahap Keupayaan Kognitif Bacaan dalam Pembelajaran Bahasa Melayu Kanak-Kanak Pemulihan Khas. Sains Insani. Vol.2, No. 2. 81-87. Diambil daripada https://www.researchgate.net/publication/343156863
Kiki Melita Andriani, Maemonah, Rz. & Ricky Satria Wiranata. (2022). Penerapan Teori Belajar Behavioristik B. F. Skinner dalam Pembelajaran : Studi Analisis Terhadap Artikel Jurnal Terindeks Sinta Tahun 2014 –2020. Jurnal Pendidikan & Agama Islam. Vol. 5, No.1, 78-91. Diambil daripada https://doi.org/10.0118/saliha.v5i1.263 Puteri Roslina, A.W. & Nor Azimah, B. (2016). Gaya Pembelajaran Kanak-Kanak Lembam dalam Pembelajaran Bahasa Melayu. Jurnal Bahasa. Jil. 16, Bil. 2, 323-348. http://jurnal.dbp.my/index.php/jurnalbahasa/article/view/4246
Siti Khodijah, C. M. (2020). Penguasaan Sintaksis Bahasa Melayu dalam Kalangan Pelajar Sarjana Muda Bahasa dan Linguistik Melayu di Universiti Putra Malaysia. International Journal of the Malay World and Civilisation. Vol. 8(1), 59 – 73. Diambil daripada (https://doi.org/10.17576/jatma-2020-0801-06)
Siti Muhibah, N. & Zetty Nurzuliana, R. (2018). Peranan dan Cabaran Guru-Guru Pendidikan Khas Membentuk Kemenjadian Murid-Murid Masalah Pendengaran dalam Abad Ke 21. Journal of Quran Sunnah Education and Special Needs. Vol. 1 (1), 1-8. Diambil daripada https://doi.org/10.33102/jqss.vol2no1.10
Shaidatul Nadira, S. & Roslinda, R. (2018). Tahap Pengetahuan Tiga Orang Pelajar Berkeperluan Khas Masalah Pembelajaran (Lembam) dalam Penambahan Nombor Bulat. Seminar Antarabangsa Isu-Isu Pendidikan (ISPEN2018), 165-172. Diambil daripada http://conference.kuis.edu.my/ispen/wp-content/uploads/2018/08/18.shaidatul_nadira.pdf
Valentino Reykliv, M., Johanes, K.P., Noh Ibrahim, B., Djoys Anneke, R. (2022). Hubungan Teori Belajar dengan Teknologi Pendidikan. Jurnal Ilmu Pendidikan. Vol. 4 No. 1, 1475 – 1486. Diambil daripada https://edukatif.org/index.php/edukatif/index
Yopi Nisa Febianti. (2018). Peningkatan Motivasi Belajar dengan Pemberian Reward and Punishment yang Positif. Jurnal Edunomic. Vol. 6, No. 2, 93-102. Diambil daripada https://www.researchgate.net/publication/331437373_PENINGKATAN_MOTIVASI_BELAJAR_DENGAN_PEMBERIAN_REWARD_AND_PUNISHMENT_YANG_POSITIF
Yusmini M.Y. & Azura A. (2019). Kepentingan Nilai-nilai Islam dalam Pembangunan Diri Orang Kelainan Upaya (OKU) Kategori Bermasalah Pembelajaran. Jurnal Usuluddin. Vol. 47, 105-118. Diambil daripada https://doi.org/10.22452/usuluddin.sp2019no1.5
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2022 Noridayu Nasir, Prof. Madya Dr.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All articles are published by USIM Press. If the article is accepted for publication, the copyright of this article will be vested to author(s) and granted the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) license, unless otherwise stated. Anyone may reproduce, distribute, translate and create derivative works of this article (for both commercial and non-commercial purposes), subject to full attribution to the original publication and authors. The full terms of this licence may be seen at http://creativecommons.org/licences/by/4.0/legalcode