Penguasaan bahasa Pertama Remaja Berkeperluan Khas (Lembam) tentang Rukun Iman dan Rukun Islam

Mastery the first language of Special Needs Teenagers (Sluggish) about the Rukun Iman and the Rukun Islam


Total Views: 1345 | Total Downloads: 934

Authors

  • Noridayu Nasir Univeriti Putra Malaysia
  • Prof. Madya Dr. Universiti Putra Malaysia

DOI:

https://doi.org/10.33102/jqss.vol6no2.159

Keywords:

Penguasaan bahasa, Berkeperluan khas, Remaja Lembam, Rukun Iman, Rukun Islam, Mastery of Language, Special Needs, Sluggish Teenagers

Abstract

The aspect of mastering the first language in Malay language, is very important in the education system in Malaysia. Therefore, students with special needs education are not excluded in mainstream education that involves the use of the Malay language. The subject of Islamic Religious Education (PAI) uses Malay as the medium of instruction for Muslim students in the learning process. One of the important elements in the PAI subject is the Rukun Islam and the Rukun Iman. Therefore, this study aims to identify the level of mastery of the first language through reading in the Rukun Islam and the Rukun Iman of sluggish teenagers. Then, see the extent of the memory of sluggish teenagers through memorization in the Rukun Islam and the Rukun Iman of sluggish teenagers. Next, evaluate the effects of the application of B.F. Behaviorism Theory. Skinner in sluggish adolescent first language acquisition. In addition, this study also applies positive reinforcement by giving praise and encouragement if the respondent gives a smooth and good reading. On the other hand, if there is a deficiency in the aspect of reading the Rukun Islam and the Rukun Iman then negative reinforcement is applied. In this study, negative reinforcement refers to the researcher's actions of reprimanding, advising and correcting wrong answers given by respondents. The results of the study show that slow teenagers can read well in Malay which is the first language of the respondents. However, the respondents were unable to remember and memorize the Pillars of Islam and the Pillars of Faith like normal teenagers of their age. It is hoped that this study can be a guide for future studies related to sluggish teenagers who experience problems in learning the subject of PAI in schools in the special education stream.

Abstrak
Aspek penguasaan bahasa pertama, iaitu bahasa Melayu begitu penting dalam sistem pendidikan di Malaysia. Justeru itu, murid berkeperluan khas juga tidak terkecuali dalam pendidikan aliran perdana yang melibatkan penggunaan bahasa Melayu. Subjek Pendidikan Agama Islam (PAI) menggunakan bahasa pengantar dalam bahasa Melayu kepada murid muslim dalam proses pembelajaran. Antara salah satu elemen penting dalam subjek PAI adalah Rukun Islam dan Rukun Iman. Oleh yang demikian, kajian ini bertujuan mengenal pasti tahap penguasaan bahasa pertama melalui bacaan dalam Rukun Islam dan Rukun Iman remaja lembam. Kemudian, melihat sejauh mana tahap ingatan remaja lembam melalui hafalan dalam Rukun Islam dan Rukun Iman remaja lembam. Seterusnya, menilai kesan aplikasi Teori Behaviorisme B.F. Skinner dalam penguasaan bahasa pertama remaja lembam. Selain itu, kajian ini juga mengaplikasikan pengukuhan positif dengan memberikan pujian dan dorongan jika responden memberikan bacaan yang lancar dan baik. Sebaliknya, jika berlaku kekurangan dalam aspek bacaan Rukun Islam dan Rukun Iman maka pengkuhan negatif diaplikasikan. Dalam kajian ini pengukuhan negatif merujuk kepada tindakan penyelidik menegur, menasihati dan membetulkan kesalahan jawapan yang diberikan oleh responden. Hasil dapatan kajian menunjukkan, remaja lembam boleh membaca dengan baik dalam bahasa Melayu yang menjadi bahasa pertama responden. Namun begitu, responden tidak dapat mengingat dan menghafal Rukun Islam dan Rukun Iman seperti remaja normal seusianya. Adalah diharapkan kajian ini dapat menjadi panduan untuk kajian akan dating berkaitan remaja lembam yang mengalami masalah dalam pembelajaran subjek PAI di sekolah dalam aliran pendidikan khas.

Author Biography

Prof. Madya Dr. , Universiti Putra Malaysia

Jabatan Bahasa Asing, Fakulti Bahasa Moden dan Komunikasi, Universiti Putra Malaysia

References

Abd. Basid. (2019). Pendidikan Islam sebagai Way Of Life; Refleksi Pencarian Spektrum Generasi Profetik. At-Ta’lim. Vol. 5, No. 2, 1-13. Diambil daripada file:///C:/Users/W8.1/Downloads/68-Article%20Text-142-1-10-20191115.pdf

Ahwy, O. (2013). Pemerolehan Bahasa Pertama. Jurnal Penelitian & Pendidikan Islam. Vol. 4, No 1, 236-247. Diambil daripada https://www.researchgate.net/publication/312974807

Anida, S., Dahlia, J., Zulkifli, O. & Ahmad Khair, M.N. (2016). Penguasaan Bahasa Melayu Kanak-kanak Prasekolah Berdasarkan Inventori Penilaian Kemahiran Terancang. International Journal of Language Education and Applied Linguistics. Vol. 4, 93-106. Diambil daripada https://doi.org/10.15282/ijleal.v4.488

Asming, Y.,Mustafa ‘Afifi, A.H. & Wan Abdul Fattah, W.I. (2011). Akidah: Peranan dan Kepentingannya dalam Memelihara Keharmonian Rumah Tangga. Jurnal Usuluddin 33. 1-18. Diambil daripada file:///C:/Users/W8.1/Downloads/15866.pdf

Bening, S.P., Husna, I.S. & Dede, P. (2022). Potret Penguasaan Aspek Mekanis Bahasa Indonesia Baku Mahasiswa. Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan. Vol. 6, No. 1, 137-144. Diambil daripada https://doi.org/10.23887/jppp.v6i1.41487

Bushrah, B. & Muhammad Talhah, A.J. (2021). Pembinaan Individu Berdasarkan Falsafah Rukun Islam. Jurnal Dunia Pengurusan. Vol. 3, No. 2, 37-46. Diambil daripada http://myjms.mohe.gov.my/index.php/jdpg

Hashimah, H., Suppiah, N., Md Nasir, M., Syaza Syafeeqah, M.K. (2020). Analisis Pemupukan Kemahiran Berfikir dalam Kalangan Murid Prasekolah Pendidikan Khas Masalah Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Awal Kanak-kanak Kebangsaan. Vol. 9(2), 34-47. Diambil daripada https://ejournal.upsi.edu.my/journal/JPAK

Hendrar, A.W., Hendri Eka, J.P. & Suyitno, M. (2021). Pengaruh Teori Belajar Skinner melalui Model Picture and Picture terhadap Kemampuan Pemahaman Matematis. Jurnal Teknologi Pendidikan. Vol.10, No.2, 261-275. Diambil daripada https://doi.org/10.34005/Akademika.v10i02.1448

Ida Puteri, M. (2021). Ekspresi Seni dan Komunikasi Visual Murid Berkeperluan Khas dalam Mata Pelajaran Pendidikan Seni Visual Sekolah Rendah. Jurnal Pendidikan Awal Kanak-kanak Kebangsaan. Vol.10 (1), 41-54. Diambil daripada https://ejournal.upsi.edu.my/journal/JPAK

Ira Suryani, Hasan Ma’tsum, Nora Santi & Murali Manik. (2021). Rukun Iman dalam Pembelajaran Aqidah Akhlak. Islam & Contemporary Issue. Vol.1, Issue 1, 45-53. Diambil daripada http://creativecommons.org/license/by/4.0/

Jumiya, A. (2014). Masalah Pembelajaran dan Penguasaan Bahasa Melayu sebagai Bahasa Kedua dalam Kalangan Murid-Murid Kensiu: Satu Kajian Kes. Tesis Ijazah Doktor Falsafah. Universiti Utara Malaysia, Sintok, Kedah. Diambil daripada https://etd.uum.edu.my/4461/2/s90544_abstract.pdf

Manisah, M.A, & Norizza, S. (2016). Intervensi Meningkatkan Tumpuan dalam Pembelajaran Murid Bermasalah Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Malaysia. Vol. 41(1). 1-6. Diambil daripada http://journalarticle.ukm.my/10451/1/14002-38450-1-SM.pdf

Mateu, S., Maria, B., & Gloria, G. B. (2017). Sluggish Cognitive Tempo and Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD) Inattention in the Home and School Contexts: Parent and Teacher Invariance and Cross-Setting Validity. Psychological Assessment. 2017. Vol. 29, No. 2, 209 –220. Diambil daripada http://dx.doi.org/10.1037/pas0000325

Mateu, S., Belén, S., G. Leonard, B., & Stephen, P.B. (2018). Clinical Differentiation of Sluggish Cognitive Tempo and Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder in Children. J Abnorm Psychol. Vol. 127(8), 818–829. Diambil daripada https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6237634/

Mohd Zulkarnain Abd Hamid & Mohd Isa Hamzah. (2021). Kaedah Pujian dan Penghargaan dalam Pembelajaran Al-Quran Bagi Kanak-Kanak Pra Sekolah. International Journal of Islamic and Humanities Research. Vol. 1, Issue 2, 109-117. Diambil daripada https://qalamjournal.com/index.php/home/article/view/29.

Mohd. Nasir, M., Siti Norlina, M. & Siti Aisyah, P. (2013). Iman, Islam dan Ihsan: Kaitannya dengan Kesihatan Jiwa. Kertas kerja ini dibentangkan dalam Seminar Pendidikan & Penyelidikan Islam (SePPIM13) yang berlangsung pada 17 & 18 Sept. 2013 bertempat di Fakulti Tamadun Islam, UTM Johor Bahru. Diambil daripada https://www.researchgate.net/publication/315794770_Iman_Islam_dan_Ihsan_Kaitannya_dengan_Kesihatan_Jiwa

Noor Asliza, A.R. & Normaliza, A.R. (2014). Strategi Komunikasi Lisan Secara Formal dalam Kalangan Pelajar Kejuruteraan. Social and Behavioral Sciences. Vol.134, 382 – 388. Diambil daripada http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/

Noor Hayati, R., Mohd Sallehhudin, A.A. & Pramela Krish, N.K. (2022). Penggunaan Bahasa Melayu dalam Pengajaran Bahasa Inggeris sebagai Bahasa Kedua. MANU. Bil. 33 (1), 171-204. Diambil daripada https://jurcon.ums.edu.my/ojums/index.php/MANU/article/view/3722

Nor Izzati, M.N. (2021). Pendidikan Islam bagi Kanak-Kanak Berkeperluan Khas: Guru sebagai Murabbi. Journal of Quran Sunnah Education and Special Needs. Vol. 5 (1), 64-76. Diambil daripada https://doi.org/10.33102/jqss.vol5no1.92

Nurjannah. (2014). Lima Pilar Rukun Islam sebagai Pembentuk Kepribadian Muslim. Jurnal Hisbah, Vol. 11, No. 1, 37-52. Diambil daripada https://www.researchgate.net/publication/334518771_LIMA_PILAR_RUKUN_ISLAM_SEBAGAI_PEMBENTUK_KEPRIBADIAN_MUSLIM

Nur Nadirah, Z & Vijayaletchumy, S. (2018). Paralinguistik dalam Pemerolehan Bahasa Kanak-Kanak. International Journal of Language Education and Applied Linguistics. Vol. 8, Issue 1, 1-3. Diambil daripada https://doi.org/10.15282/ijleal.v8.526

Nurulasyikin, M.,Saifulazry, M., Wan Hurani, O. & Romzi, A. (2021). Kosa Kata Bahasa Arab Al Quran Bersifat Kauniyah untuk Pelajar Peringkat Permulaan; Analisis Juzuk 30. International Journal of Education, Psychology and Counselling. Vol. 6 Issue 41, 92-102. Diambil daripada file:///C:/Users/W8.1/Downloads/IJEPC-2021-41-07-07.pdf

Nurul Haniza, S., Puteri Roslina, A.W., Salinah, J. &Mohammad Tawfik, Y. (2017). Tahap Keupayaan Kognitif Bacaan dalam Pembelajaran Bahasa Melayu Kanak-Kanak Pemulihan Khas. Sains Insani. Vol.2, No. 2. 81-87. Diambil daripada https://www.researchgate.net/publication/343156863

Kiki Melita Andriani, Maemonah, Rz. & Ricky Satria Wiranata. (2022). Penerapan Teori Belajar Behavioristik B. F. Skinner dalam Pembelajaran : Studi Analisis Terhadap Artikel Jurnal Terindeks Sinta Tahun 2014 –2020. Jurnal Pendidikan & Agama Islam. Vol. 5, No.1, 78-91. Diambil daripada https://doi.org/10.0118/saliha.v5i1.263 Puteri Roslina, A.W. & Nor Azimah, B. (2016). Gaya Pembelajaran Kanak-Kanak Lembam dalam Pembelajaran Bahasa Melayu. Jurnal Bahasa. Jil. 16, Bil. 2, 323-348. http://jurnal.dbp.my/index.php/jurnalbahasa/article/view/4246

Siti Khodijah, C. M. (2020). Penguasaan Sintaksis Bahasa Melayu dalam Kalangan Pelajar Sarjana Muda Bahasa dan Linguistik Melayu di Universiti Putra Malaysia. International Journal of the Malay World and Civilisation. Vol. 8(1), 59 – 73. Diambil daripada (https://doi.org/10.17576/jatma-2020-0801-06)

Siti Muhibah, N. & Zetty Nurzuliana, R. (2018). Peranan dan Cabaran Guru-Guru Pendidikan Khas Membentuk Kemenjadian Murid-Murid Masalah Pendengaran dalam Abad Ke 21. Journal of Quran Sunnah Education and Special Needs. Vol. 1 (1), 1-8. Diambil daripada https://doi.org/10.33102/jqss.vol2no1.10

Shaidatul Nadira, S. & Roslinda, R. (2018). Tahap Pengetahuan Tiga Orang Pelajar Berkeperluan Khas Masalah Pembelajaran (Lembam) dalam Penambahan Nombor Bulat. Seminar Antarabangsa Isu-Isu Pendidikan (ISPEN2018), 165-172. Diambil daripada http://conference.kuis.edu.my/ispen/wp-content/uploads/2018/08/18.shaidatul_nadira.pdf

Valentino Reykliv, M., Johanes, K.P., Noh Ibrahim, B., Djoys Anneke, R. (2022). Hubungan Teori Belajar dengan Teknologi Pendidikan. Jurnal Ilmu Pendidikan. Vol. 4 No. 1, 1475 – 1486. Diambil daripada https://edukatif.org/index.php/edukatif/index

Yopi Nisa Febianti. (2018). Peningkatan Motivasi Belajar dengan Pemberian Reward and Punishment yang Positif. Jurnal Edunomic. Vol. 6, No. 2, 93-102. Diambil daripada https://www.researchgate.net/publication/331437373_PENINGKATAN_MOTIVASI_BELAJAR_DENGAN_PEMBERIAN_REWARD_AND_PUNISHMENT_YANG_POSITIF

Yusmini M.Y. & Azura A. (2019). Kepentingan Nilai-nilai Islam dalam Pembangunan Diri Orang Kelainan Upaya (OKU) Kategori Bermasalah Pembelajaran. Jurnal Usuluddin. Vol. 47, 105-118. Diambil daripada https://doi.org/10.22452/usuluddin.sp2019no1.5

Published

2022-12-01
CITATION
DOI: 10.33102/jqss.vol6no2.159
Published: 2022-12-01

How to Cite

Nasir, N., & Abdul Halim, H. . (2022). Penguasaan bahasa Pertama Remaja Berkeperluan Khas (Lembam) tentang Rukun Iman dan Rukun Islam: Mastery the first language of Special Needs Teenagers (Sluggish) about the Rukun Iman and the Rukun Islam. Journal of Quran Sunnah Education & Special Needs, 6(2), 32-48. https://doi.org/10.33102/jqss.vol6no2.159

Issue

Section

Articles