Iqra Braille Sebagai Modul Asas Pengajaran dan Pembelajaran Tilawah Al-Quran Braille: Isu Ketidakseragaman antara Dua Teks
Total Views: 709 | Total Downloads: 417
DOI:
https://doi.org/10.33102/jqss.vol1no1.1Keywords:
Iqra Braille, Pengajaran dan Pembelajaran, Tilawah al-Quran Braille, Ketidakseragaman, BrailleAbstract
The production of the Braille version of Iqra’ has assisted the visually impaired in learning the Quran a lot. It has been used even as a primary teaching material in Malaysian government base school nowadays. However, preliminary findings founded that there are several issues when the Braille Iqra’ module made as a basis for teaching and learning the Braille Quran. Among the issues are the inconsistency between the text of the Braille Iqra’ and the text of the Quranic Braille from the point of Rasm and Dhabt. Thus, the aim of this study is to create an overview regarding the issues founded in both texts. This study will focuses on three related texts, namely, Braille Quran by PERTIS, Braille Iqra’ first Edition (2012) by USIM and Iqra’ Braille edition of Panel eBraille by UTM (2015). The findings indicate that there are several inconsistencies between these two Braille Iqra’ texts and Braille Quran by PERTIS which has been used widely in Malaysia. The main factor for this inconsistency because of the differences in writing principal between all of the texts where the original transcribed Braille Iqra’ are based on Rasm ‘Uthmaniy whereas the Braille Quran by PERTIS is written based on Rasm Imlai’.
Abstrak
Penghasilan Iqra’ versi Braille telah banyak membantu golongan OKU penglihatan untuk mempelajari al-Quran. Ia juga telah dijadikan sebagai bahan pengajaran utama dalam sukatan kurikulum Pendidikan Islam di sekolah-sekolah aliran perdana masa kini. Walaubagaimanapun, hasil kajian awal penyelidik didapati wujudnya beberapa isu yang timbul apabila modul Iqra’ Braille ini dijadikan asas kepada pengajaran dan pembelajaran al-Quran Braille. Antara isu yang berbangkitadalah isu ketidakseragaman di antara teks Iqra’ Braille dengan al-Quran Braille dari sudut Rasm dan Dhabt.Oleh itu, tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk membuat tinjauan terhadap unsur ketidakseragaman yang terdapat di dalam kedua-dua teks tersebut.Kajian ini dijalankan dengan memberikan tumpuan kepada penyemakan tiga teks yang berkaitan iaitu teks mushaf al-Quran Braille terbitan PERTIS, teks Iqra’ Braille edisi pertama (2012) dan teks Iqra’ Braille edisi kemaskini (2015).Hasil kajian mendapati bahawa terdapat beberapa ketidakseragaman di antara teks Iqra’ Braille dengan teks al-Quran Braille terbitan PERTIS yang diguna pakai secara meluas di Malaysia. Asas utama ketidakseragaman ini berlaku kerana beberapa prinsip penulisan yang berbeza di antara teks-teks tersebut di mana teks Iqra’ Braille yang ditranskrip daripada teks Iqra’ yang asal adalah lebih cenderung mengikut kaedah Rasm Uthmaniy manakala al-Quran Braille terbitan PERTIS pula ditulis menggunakan kaedah Rasm Imlai.
References
Ab. Halim Tamuri. 2006. Modul pengajaran dan pembelajaran tahfiz al-Quran: Pendekatan masa kini. Konvensyen Pensyarah Tahfiz Peringkat Kebangsaan.
al-Zarqani, Muhammad Abd al-`Azim. (1994). Manahil al-`Irfan fi Ulum al-Qur’an. . Beirut: Dar Ihya’ al-Turath al-`Arabi.
As’ad Humam. 2004 Iqra’ Cara Cepat Belajar Membaca al-Quran Rasm Uthmani (cet. Ke-2, Shah Alam,Selangor: Darul Kutub Sdn. Bhd)
.Ghazali Darussalam. 2001.Pedagogi Pendidikan Islam (Kuala Lumpur: Utusan Publications & Distributors Sdn. Bhd.)
Mahyuddin Hashim et al. 2016. Monograf Standard Transkripsi Penulisan Arab/Jawi Braille. Universiti Sains Islam Malaysia.
Mohd Alwi Yusoff et al. 2003. Keberkesanan Iqra’ sebagai kaedah pembelajaran membaca al-Quran. Seminar Kaedah Pengajaran dan Tahfiz al-Quran Peringkat Kebangsaan 2003.
Muhammad Mustaqim Mohd Zarif et al. 2013. Pembangunan Braille al-Quran Rasm Uthmani. Universiti Sains Islam Malaysia.
Norakyairee dan Ab. Halim Tamuri. 2011. Program Tilawah al-Quran di Masjid Bagi Golongan Bermasalah Penglihatan: Realiti dan Cabaran Semasa. Prosiding Seminar Pengurusan Masjid Inovatif Peringkat Antarabangsa. IAIN ar-Raniry, Banda Aceh, Aceh.
Norakyairee Mohd Raus et al. 2013. Pengajaran al-Quran Braille: Isu dan Cabaran Semasa. International Journal on Quranic Research, Vol.3, No.4, June 2013,Centre of Quranic Research (CQR), University of Malaya.
Noor Najihan Jaafar dan Kauthar Abd. Kadir. 2008. Pengajaran Braille al-Quran di Malaysia: Sejarah dan Perkembangannya. Prosiding Seminar Warisan al-Quran dan Hadith Nusantara 2008. Kuala Lumpur: Universiti Malaya. Hal 221-228
.ZakariaYahya. (2008). Perkembangan dan Isu Terkini dalam Penulisan al-Quran Braille: Satu Tinjauan Umum. Seminar Perkembangan dan Isu Terkini Dalam Penulisan al-Quran Braille (p. 14). Kuala Lumpur: PERTIS
Published
How to Cite
Issue
Section
Copyright (c) 2017 Mohd Nur Adzam Rasdi, Siti Rahmah Ahmad Razuan, Norakyairee Mohd Raus, Noornajihan Jaafar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All articles are published by USIM Press. If the article is accepted for publication, the copyright of this article will be vested to author(s) and granted the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) license, unless otherwise stated. Anyone may reproduce, distribute, translate and create derivative works of this article (for both commercial and non-commercial purposes), subject to full attribution to the original publication and authors. The full terms of this licence may be seen at http://creativecommons.org/licences/by/4.0/legalcode