Iqra Braille Sebagai Modul Asas Pengajaran dan Pembelajaran Tilawah Al-Quran Braille: Isu Ketidakseragaman antara Dua Teks


Total Views: 709 | Total Downloads: 417

Authors

  • Mohd Nur Adzam Rasdi Universiti Sains Islam Malaysia
  • Siti Rahmah Ahmad Razuan Universiti Sains Islam Malaysia
  • Norakyairee Mohd Raus Universiti Sains Islam Malaysia
  • Noornajihan Jaafar Universiti Sains Islam Malaysia

DOI:

https://doi.org/10.33102/jqss.vol1no1.1

Keywords:

Iqra Braille, Pengajaran dan Pembelajaran, Tilawah al-Quran Braille, Ketidakseragaman, Braille

Abstract

The production of the Braille version of Iqra’ has assisted the visually impaired in learning the Quran a lot. It has been used even as a primary teaching material in Malaysian government base school nowadays. However, preliminary findings founded that there are several issues when the Braille Iqra’ module made as a basis for teaching and learning the Braille Quran. Among the issues are the inconsistency between the text of the Braille Iqra’ and the text of the Quranic Braille from the point of Rasm and Dhabt. Thus, the aim of this study is to create an overview regarding the issues founded in both texts. This study will focuses on three related texts, namely, Braille Quran by PERTIS, Braille Iqra’ first Edition (2012) by USIM and Iqra’ Braille edition of Panel eBraille by UTM (2015). The findings indicate that there are several inconsistencies between these two Braille Iqra’ texts and Braille Quran by PERTIS which has been used widely in Malaysia. The main factor for this inconsistency because of the differences in writing principal between all of the texts where the original transcribed Braille Iqra’ are based on Rasm ‘Uthmaniy whereas the Braille Quran by PERTIS is written based on Rasm Imlai’.

 

Abstrak

Penghasilan Iqra’ versi Braille  telah  banyak membantu  golongan  OKU  penglihatan  untuk mempelajari al-Quran.  Ia  juga  telah  dijadikan  sebagai bahan  pengajaran  utama  dalam sukatan    kurikulum Pendidikan    Islam di    sekolah-sekolah    aliran    perdana masa kini. Walaubagaimanapun, hasil kajian awal penyelidik didapati wujudnya beberapa isu yang timbul apabila modul Iqra’ Braille ini dijadikan asas kepada pengajaran dan pembelajaran al-Quran  Braille. Antara  isu  yang  berbangkitadalah  isu  ketidakseragaman  di  antara  teks Iqra’ Braille dengan al-Quran  Braille  dari  sudut  Rasm  dan    Dhabt.Oleh  itu,  tujuan  kajian ini  dijalankan adalah  untuk  membuat  tinjauan terhadap  unsur  ketidakseragaman  yang terdapat  di  dalam  kedua-dua  teks  tersebut.Kajian ini  dijalankan  dengan  memberikan tumpuan  kepada penyemakan tiga teks yang  berkaitan  iaitu  teks  mushaf  al-Quran  Braille terbitan  PERTIS,  teks  Iqra’  Braille  edisi  pertama  (2012)  dan  teks  Iqra’  Braille  edisi kemaskini  (2015).Hasil kajian  mendapati  bahawa  terdapat beberapa  ketidakseragaman  di antara teks Iqra’ Braille  dengan  teks  al-Quran  Braille  terbitan  PERTIS  yang  diguna  pakai secara  meluas  di  Malaysia. Asas  utama  ketidakseragaman  ini  berlaku  kerana beberapa prinsip  penulisan  yang  berbeza di  antara  teks-teks  tersebut di mana teks Iqra’ Braille yang ditranskrip  daripada teks Iqra’ yang asal adalah lebih  cenderung  mengikut  kaedah Rasm Uthmaniy  manakala  al-Quran  Braille  terbitan  PERTIS  pula  ditulis  menggunakan  kaedah Rasm Imlai.

Author Biography

Norakyairee Mohd Raus, Universiti Sains Islam Malaysia

Universiti Sains Islam Malaysia

 

References

Ab. Halim Tamuri. 2006. Modul pengajaran dan pembelajaran tahfiz al-Quran: Pendekatan masa kini. Konvensyen Pensyarah Tahfiz Peringkat Kebangsaan.

al-Zarqani, Muhammad Abd al-`Azim. (1994). Manahil al-`Irfan fi Ulum al-Qur’an. . Beirut: Dar Ihya’ al-Turath al-`Arabi.

As’ad Humam. 2004 Iqra’ Cara Cepat Belajar Membaca al-Quran Rasm Uthmani (cet. Ke-2, Shah Alam,Selangor: Darul Kutub Sdn. Bhd)

.Ghazali Darussalam. 2001.Pedagogi Pendidikan Islam (Kuala Lumpur: Utusan Publications & Distributors Sdn. Bhd.)

Mahyuddin Hashim et al. 2016. Monograf Standard Transkripsi Penulisan Arab/Jawi Braille. Universiti Sains Islam Malaysia.

Mohd Alwi Yusoff et al. 2003. Keberkesanan Iqra’ sebagai kaedah pembelajaran membaca al-Quran. Seminar Kaedah Pengajaran dan Tahfiz al-Quran Peringkat Kebangsaan 2003.

Muhammad Mustaqim Mohd Zarif et al. 2013. Pembangunan Braille al-Quran Rasm Uthmani. Universiti Sains Islam Malaysia.

Norakyairee dan Ab. Halim Tamuri. 2011. Program Tilawah al-Quran di Masjid Bagi Golongan Bermasalah Penglihatan: Realiti dan Cabaran Semasa. Prosiding Seminar Pengurusan Masjid Inovatif Peringkat Antarabangsa. IAIN ar-Raniry, Banda Aceh, Aceh.

Norakyairee Mohd Raus et al. 2013. Pengajaran al-Quran Braille: Isu dan Cabaran Semasa. International Journal on Quranic Research, Vol.3, No.4, June 2013,Centre of Quranic Research (CQR), University of Malaya.

Noor Najihan Jaafar dan Kauthar Abd. Kadir. 2008. Pengajaran Braille al-Quran di Malaysia: Sejarah dan Perkembangannya. Prosiding Seminar Warisan al-Quran dan Hadith Nusantara 2008. Kuala Lumpur: Universiti Malaya. Hal 221-228

.ZakariaYahya. (2008). Perkembangan dan Isu Terkini dalam Penulisan al-Quran Braille: Satu Tinjauan Umum. Seminar Perkembangan dan Isu Terkini Dalam Penulisan al-Quran Braille (p. 14). Kuala Lumpur: PERTIS

Published

2017-05-25
CITATION
DOI: 10.33102/jqss.vol1no1.1
Published: 2017-05-25

How to Cite

Rasdi, M. N. A., Ahmad Razuan, S. R., Mohd Raus, N., & Jaafar, N. (2017). Iqra Braille Sebagai Modul Asas Pengajaran dan Pembelajaran Tilawah Al-Quran Braille: Isu Ketidakseragaman antara Dua Teks. Journal of Quran Sunnah Education & Special Needs, 1(1). https://doi.org/10.33102/jqss.vol1no1.1

Issue

Section

Articles